Budowa wizerunku eksperta sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji

Wraz z początkami Internetu konkurencja w sieci była na tyle mała, że nie było konieczności podejmowania specjalnych działań mających na celu wyróżnienie firmy. Sama obecność w Internecie stanowiła taki wyróżnik. Aktualnie mnogość firm sprawia, że ciężko jest zwrócić na siebie uwagę i wyróżnić się na tle innych firm.

Z biegiem czasu klienci stali się bardziej świadomi i zrozumieli, że informacje zawarte na stronie firmy nie zawsze oddają w pełni stan faktyczny. Również firmy zdały sobie świadomość z trudności weryfikacji zamieszczonej oferty, osiągnięć czy umiejętności w związku z czym zaczęły je koloryzować, aby sprawiać lepsze wrażenie w oczach potencjalnych klientów.

W celu uwiarygodnienia swojej firmy konieczne jest podjęcie działań, które udowodnią klientowi, że jesteśmy specjalistą w swojej dziedzinie i korzystając z naszych usług zawsze otrzyma to co mu obiecamy. Konieczne jest zbudowanie wizerunku eksperta.

Najlepszym sposobem na udowodnienie posiadanej przez siebie wiedzy jest podzielenie się nią. Możemy zrobić to korzystając zarówno z kanałów wewnętrznych jak i zewnętrznych. Jako kanały wewnętrzne zaliczymy wszelkie miejsca, które są zależne od naszej firmy. Możemy wyróżnić tu np. blog firmowy, serię wideo poradników, czy inne serwisy, które w pełni znajdują się pod naszą moderacją. Korzyścią płynącą z tego typu rozwiązań jest agregacja całej wiedzy, którą firma chce się podzielić ze swoimi klientami. Klienci z kolei mogą szybko zweryfikować faktyczny stan wiedzy firmy i określić czy spełnia ona ich wymagania.

Zewnętrzne kanały komunikacji charakteryzują się większą wiarygodnością, ponieważ nie są one zależne od firmy. Wśród nich możemy wyróżnić m. in. artykuły eksperckie umieszczane w serwisach specjalistycznych. Tego typu publikacje szczególnie podnoszą rzetelność firmy. Ich treści weryfikowane są przez specjalistów z branży co gwarantuje, że są one wartościowe. Następną korzyścią z publikacji artykułów eksperckich jest reklama firmy. Osoby zainteresowane tematyką artykułu mogą szukać dodatkowych informacji o firmie, która go stworzyła, co w dłuższej perspektywie czasu może skutkować powiększeniem grona klientów.

Innym sposobem budowania wizerunku eksperta jest uczestnictwo w dyskusjach prowadzonych przez potencjalnych klientów. Miejscami takich dyskusji mogą być zarówno fora dyskusyjne, serwisy społecznościowe czy komentarze na blogach związanych z tematyką, która nas interesuje. Co ważne komunikacja w tych kanałach powinna być w pełni przejrzysta i skoncentrowana na dzieleniu się wiedzą, a nie reklamie. W przypadku brania udziału w dyskusjach na forach warto zaznaczyć jaką firmę reprezentujemy. Należy jednak zrobić to w taki sposób, aby odebrane to zostało jako informacja uwiarygadniająca nasze wypowiedzi, a nie czysta reklama. Należy unikać tworzenia fałszywych profili, pod którymi podszywamy się pod zadowolonych klientów i promujemy swoje usługi. Jak pokazuje historia większość tego typu działań jest szybko wykrywana i obraca się przeciwko firmie.

Częstym problemem związanym z tematyką dzielenia się wiedzą jest obawa przed edukacją konkurencji oraz klientów, która wpłynie negatywnie na firmę. Konkurencja wyposażona w nową wiedzę będzie mogła świadczyć lepsze usługi, a klienci będą mogli rozwiązać posiadany problem samodzielnie. W większości przypadków są to obawy nieuzasadnione. Naszym zadaniem nie jest upublicznienie całej posiadanej wiedzy, a przedstawienie problematyki tematu, którym się zajmujemy wraz z przykładami rozwiązań. Oczywiście jeśli czytelnik będzie chciał samodzielnie wgłębić się w poruszaną tematykę nie powinniśmy stawać mu na drodze. Powinniśmy koncentrować się na osobach, których na tyle zainteresujemy, że będą chciały wdrożyć opisywane rozwiązania w swoich firmach, czyli po prostu będą chciały skorzystać z naszych usług. Dodatkowo będziemy mogli zapoznać potencjalnych klientów z rozwiązaniami, których nie byli świadomi, a które mogą wydać się im interesujące. Jeśli chodzi o konkurencję to należy wziąć pod uwagę, że wiedza, którą uzyskają będzie niekompletna, a na dodatek czysto teoretyczna. Nie będą mogli więc świadczyć usług zbliżonych jakościowo do naszych, przez co będą musieli kierować swoje usługi do niewymagających klientów, którzy raczej nie będą brani przez nas pod uwagę.

Podsumowując, dzieląc się wiedzą nie powinniśmy obawiać się konkurencji, ponieważ ich potencjał nie wzrośnie tak, aby wpłynąć na pozycję naszej firmy. Może natomiast znacznie podnieść wiarygodność zarówno naszej firmy jak i usług przez nią świadczonych.

Kolejną korzyścią związaną z dzieleniem się wiedzą jest darmowa reklama. Publikując wartościowe materiały możemy liczyć na polecanie ich przez serwisy tematyczne oraz blogerów, którzy będą chcieli podzielić się nią ze swoimi czytelnikami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowi odwiedzający pozostaną z nami na dłużej, dając nam tym samym szansę na skonwertowanie ich na przyszłych klientów. Co ważne publikowanie linków do naszych artykułów w zewnętrznych serwisach wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarkach internetowych.

1 Comment

  1. To prawda, najważniejsze jest dzielenie się wiedzą, dlatego prowadzimy firmowego bloga z informacjami o Afryce Południowej. Dodatkowo, regularnie publikujemy artykuły na Artelis i innych, tego typu portalach.
    Dobrze jest mieć swoje forum, ale do tego jeszcze nie doszliśmy. Niektóre biura podróży boją się dawać za dużo informacji. Jest tak dlatego że jeśli podamy nazwy hoteli i inne tego rodzaju informacje, klient może pojechać sam. Jest to błędne, jeśli nie znajdzie tej informacji u ciebie, znajdzie na innej stronie. Nikogo nie zmusisz, jeśli chce jechać na własną rękę, dlatego dobrze jest podawać wiele informacji.
    Klienci to docenią. Będą traktować cię jak eksperta.

Dodaj komentarz

© 2017 Firma w sieci

Theme by Anders NorenUp ↑