W pierwszym wpisie Dlaczego warto mieć stronę internetową? pisałem, że kilka lat temu poszukując firmy sięgaliśmy do Panoramy Firm. W czasach Internetu rolę tę przejęły wyszukiwarki internetowe. W Polsce rynek wyszukiwarek został zdominowany przez Google. Spójrzmy co zrobić, aby potencjalni klienci mogli odnaleźć naszą firmę.

Tematem przewodnim dzisiejszego wpisu jest pozycjonowanie stron. Zadaniem pozycjonowania jest sprawienie, aby nasza strona internetowa pojawiała się na jak najwyższej pozycji podczas wyszukiwań robionych przez naszych potencjalnych klientów. W prostszych słowach, chcemy aby klient wpisując w Google słowa kluczowe związane z naszą firmą mógł bez problemu trafić na naszą stronę.

Jaki jest klucz do sukcesu?

Dokładne czynniki wpływające na pozycje stron w wynikach wyszukiwania są jedną z największych tajemnic Google. Mimo to na przestrzeni kilku ostatnich lat pozycjonerom na bazie wielu testów udało się opracować listę czynników, które są przez Google uwzględniane w określaniu pozycji.

Na bazie otrzymanych testów powstały „dwie filozofie pozycjonowania”. Ich nazwy bezpośrednio nawiązują do dominującego czynnika, czyli:

  • content is king (treść jest królem)

  • links, links, links (linki, linki, linki)

Pierwsza z nich stawia na piedestale treści dostępne na stronie. Google deklaruje, że im strona jest bardziej wartościowa dla użytkowników tym wyższą pozycję zajmuje. W związku z tym warto przyłożyć się do tekstów dostępnych na stronie, tak aby ich jakość oraz unikalność stała na najwyższym poziomie.

Druga „filozofia” skłania się do pozyskania jak największej ilości linków do pozycjonowanej strony. Linki czy też odnośniki (hiperłącza) umożliwiają nawigowanie po Internecie, kliknięcie w odnośnik przenosi nas do strony docelowej. Od początku działania Google sporą wartość przykładał do ilości odnośników. Wychodzili oni z założenia, że skoro do strony kieruje wiele odnośników to znaczy, że musi zawierać ona ciekawą treść.

Jaką taktykę wybrać?

Które podejście jest lepsze? Wszystko zależy od tego kogo zapytamy. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie zasady złotego środka i zadbanie o oba czynniki. Treści dostępne na stronie poza samym potencjale dla pozycjonowania ukazują profesjonalizm naszej firmy. Jeśli potencjalny klient po „przeczytaniu” strony internetowej będzie pod wrażeniem zawartych na niej treści, zwiększy to jego zaufanie do firmy.

Pozyskiwanie linków do strony możemy podzielić na dwie kategorie. W przypadku pierwszej z nich pozyskanie linków jest łatwiejsze jednak ich jakość daje sporo do życzenia, są to np. katalogi stron, czyli pewnego rodzaju skupiska linków, serwisy tworzone głównie pod promocję stron. Drugim źródłem linków, są wartościowe strony. Wartościowe tzn. takie, które posiadają dużą grupę odbiorców, posiadają unikalne treści dobrej jakości, a ich celem nie jest sztuczne promowanie innych stron. Przykładami tego typu serwisów są wszelkiego typu serwisy tematyczne. Jak trafić na tego typu serwis? Najprościej dzieląc się wiedzą. Publikując swój materiał na tego typu stronie możemy umieścić link do naszej strony w sekcji opisującej autora.

Uwaga na kary!

W przypadku obu podejść należy zachować umiar. Jeśli umieścimy w treści strony zbyt wiele słów kluczowych, czyli nastąpi tzn. przesycenie słowami kluczowymi możemy liczyć na karę ze strony Google. Podobny efekt może nas spotkać jeśli skupimy się na pozyskiwaniu jak największej ilości linków bez względu na ich jakość. Kara może przybrać postać filtru, bądź bana. Filtr powoduje automatyczne obniżenie pozycji zajmowanej przez stronę, przez co np. strona będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania nie wcześniej niż na 4 stronie rezultatów. Ban jest najsurowszą karą. Skutkuje on usunięciem strony z wyników wyszukiwania, przez co nie w żadnej sposób nie będzie możliwości odnalezienia strony przez wyszukiwarkę.

Zadbaj o wnętrze

W powyższym akapicie wspomniałem tylko o dwóch elementach wpływających na pozycjonowanie: treści oraz linkach. Nie wyczerpują one zestawu elementów, na które możemy wpływać, aby poprawić swoje pozycje. O ile w przypadku zewnętrznych czynników będziemy w dużej mierze ograniczali się do linków, o tyle w obrębie strony możemy zdziałać dużo więcej.

Nieodzownym tematem związanym z pozycjonowaniem jest SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizowanie strony pod wyszukiwarki. Polega ono na dostosowaniu budowy strony oraz tekstów pod czynniki uwzględniane przez wyszukiwarki. Oczywiście w przypadku budowy strony nie chodzi o aspekt wizualny, ale o kod HTML, który tworzy stronę. Należy zwrócić uwagę na odpowiedni dobór nagłówków, metatagi, opisy obrazków i inne czynniki, o których opowiem w kolejnych wpisach.