Ile kosztuje stworzenie strony?

W ostatnim wpisie dowiedzieliśmy się jakie dane należy zawrzeć w zapytaniu ofertowym. Dziś zobaczmy co wpływa na koszt stworzenia strony. Powinno to przygotować nas na wycenę, którą otrzymamy w efekcie stworzonego zapytania.

Jedną z najczęstszych reakcji po otrzymaniu wyceny jest szok i pytanie skąd agencja wzięła taką cenę? W większości przypadków firmy nie mają świadomości co wpływa na koszty realizacji. Mają one przeświadczenie, że stworzenie strony to nic wielkiego i nie może pochłaniać dużych kosztów. „W końcu ich bratanek na informatyce w gimnazjum robi strony w kilka chwil”. Czy, aby na pewno jest to takie łatwe? Niestety, nie do końca.

O ile samo „pisanie” kodu nie jest zadaniem skomplikowanym to należy zauważyć, że jest to ostatni etap tworzenia strony. Przed „kodowaniem” strony należy ją zaprojektować, zadbać o jej użyteczność, dostępność, architekturę informacji i kilka innych elementów. Do tego dodajmy zapewnienie poprawnego działania pod wszystkimi popularnymi przeglądarkami i systemami operacyjnymi, a wyjdzie nam całkiem sporo pracy.

W przypadku większych firm, gdzie zakres obowiązków wynika ze specjalizacji pracownika strona internetowa może być realizowana przez 3 – 4 osoby. W naszym przypadku przyjmijmy, że strona tworzona jest przez 2-osobowy zespół – grafika oraz programistę.

Na podstawie danych z serwisu GazetaPraca.pl możemy wyczytać, że średnie wynagrodzenie na stanowisku grafika to 3.500 zł, programisty 5.000 zł. Zakładając, że czas wykonania strony to 3 tygodnie, z których 2 przypadają na prace grafika, a 1 na pracę programisty otrzymujemy:

  • grafik: 3.500 x 0,5 miesiąca = 1.750 zł
  • programista: 5.000 x 0,25 miesiąca = 1.250 zł
  • razem: 3 tygodnie pracy = 3.000 zł

Wychodzi nam zatem, że koszt wykonania strony rysuje się w granicach 3.000 zł. Należy jednak zauważyć, że kwota ta przedstawia sam koszt pracowników. Nie uwzględnia chociażby zysku wypracowanego dla firmy.

Z powyższych wyliczeń jasno wynika, że oferty opiewające na kilkaset złotych nie mogą być poważne. Otrzymując ofertę warto policzyć stawkę miesięczną przypadającą na podaną wycenę, a następnie odjąć od niej kwotę podatku oraz składkę na ZUS. Na podstawie uzyskanego wyniku można wyciągnąć wnioski na temat jakości potencjalnego realizatora strony.

6 Comments

  1. w podsumowaniu 3.000 zł to nie jeden miesiąc tylko 3 tygodnie. A jeśli chodzi o artykuł to rzeczywiście takie sumy są na rynku są aktualne,
    pozdrawiam

  2. Dzięki Krzysztofie za zwrócenie uwagi 🙂

  3. Ja nie wiem czy opieranie wysokości oferty na podstawie płacy pracownika jest miarodajne, na tej zasadzie jeżeli firma ma 2 grafików i 2 devów to daje wg. Twoich wyliczeń 17 000 PLN na płace, czyli upraszczając nie powinny dla takiej strony robionej przez miesiąc wziąść ok 20 000 a tak nie jest.
    Koszty prowadzenia działalności nie są istotne dla klienta to są problemy oferenta i to on decyduje o rentowności projektu w który się pakuje. Moim zdaniem uprościłeś temat i pokazałeś tylko potenacjalnym klientom jak to ciężko jest zarobić na swoje koszty…

  4. Michale, podczas tworzenia oferty uwzględniasz w niej tylko te zasoby, które będą brały udział w projekcie. Jeśli nad zleceniem będą pracowały 2 osoby, to ich koszty bierzesz pod uwagę.

    Nie zgodzę się, że koszty prowadzenia działalności nie mają znaczenia. Przecież nikt nie będzie oferował usług i towarów poniżej kosztów ich wytworzenia. Nie ma to ekonomicznego sensu w dłuższej perspektywy.

    Poza tym moim celem nie jest pokazanie, że ciężko jest zarobić na koszty, Aktualnie trwa 8 rok mojej pracy i nie narzekam za bardzo 🙂 Celem było zobrazowanie firmom zlecającym wykonanie strony skąd się bierze wysokość wyceny oferowanej przez firmy. Niestety nadal firm przekonanych jest, że wykonanie strony to „10 minut łatwej pracy”, która nie jest warta więcej niż 200 zł.

  5. Mateusz Kurleto

    13 marca 2012 at 15:10

    Kilka uwag z mojej strony:
    1) pensja brutto to nie jest koszt zatrudnienia – ok 20% więcej niż pensję brutto wydaje pracodawca tytułem składek ZUS płaconych przez niego
    2) firma posiada koszty stałe – księgowość, biuro, serwery, domeny
    3) koszt pozyskania klienta – w końcu sami wydajemy coś na reklamę i uzyskujemy jakąś konwersję z tego, więc każdy klient musi zarobić na pozyskanie siebie, prawda?
    4) firma generalnie zwykła zarabiać – marże w branży są na poziomie 20-30%
    a teraz druga strona medalu:
    1) pamiętać proszę o know-how i code-reuse; jeśli pierwsza strona internetowa danego typu (technologia, branża) kosztuje Cię 100% to druga kosztuje Cię 70% a kolejne 50% pierwszej
    2) proszę pamiętać, że w trakcie 3 tygodni realizacji średnio połowę tego czasu zajmuje komunikacja z klientem, więc w tych 3 tygodniach sprawny zespół zrobi 2-3 strony
    niemniej jednak jest to bardzo trudna branża, ponieważ bardzo często strony stawiane na gotowcach przez amatorów przez statystycznego kowalskiego postrzegane są nie mniej profesjonalnie niż projekty z budżetami rzędu 3-5k

    • Jak najbardziej się ze wszystkim zgadzam. Moim celem było jak największe uproszczenie wyceny, tak aby pokazać skąd się bierze podstawowy koszt. Dodając wszystkie czynniki, o których napisałeś doszłoby sporo czynników, które zaciemniły by obraz. Jakbym od razu zwiększył koszty realizacji do np. 10.000 zł to część osób dostało by zawału 😉 Tak, mam nadzieję, że udało mi się pokazać w najprostszy sposób, że oferowane przez nas wyceny nie biorą się z sufitu, a wyceny rzędu 200 – 300 zł dają słabą jakość.

Dodaj komentarz

© 2017 Firma w sieci

Theme by Anders NorenUp ↑