Jak przygotować zapytanie ofertowe?

Szukając wykonawcy strony internetowej konieczne jest przygotowanie opisu zawierającego zarówno potrzeby jak i oczekiwania stawiane przed stroną. Im dokładniej zostaną one zaprezentowane tym bardziej dopasowanych ofert możemy się spodziewać.

Podstawowym błędem związanym z zapytaniami ofertowymi jest prośba o wykonanie wyceny na podstawie adresu strony konkurencji. Działanie takie mija się z celem z dwóch powodów. Po pierwsze kopiując konkurencję pozbawiamy się elementu wyróżniającego, który zapewni nam przewagę na rynku. Po drugie wykonanie takiej wyceny może być niemożliwe. Patrząc na stronę z punktu widzenia użytkownika dostrzegamy tylko część całego systemu, który za nią stoi. W celu zobrazowania problemu wystarczy spojrzeć na Allegro. Korzystając z tego serwisu aukcyjnego nie dostrzegamy ogromnych ilości danych, które musi przetwarzać, dziesiątek czy nawet setek serwerów, na których jest utrzymywany, czy chociażby mechanizmów, które dbają o spójne działanie. Bez znajomości tych wszystkich elementów wykonana wycena będzie znacząco odbiegała od faktycznych kosztów.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest uświadomienie sobie, że osoby przygotowujące oferty niekoniecznie znają branżę, w której działasz. W związku z tym należy unikać specyficznej terminologii oraz opisywać wszystkie procesy, tak aby były zrozumiałe dla każdego. Patrzenie na realizatora strony z perspektywy własnej wiedzy może doprowadzić do wydłużenia czasu realizacji oraz różnic między oczekiwaniami, a otrzymanym produktem.

Podstawowym dokumentem, który należy przygotować jest specyfikacja techniczna. Powinna ona wyszczególnić funkcjonalności, które mają znaleźć się na stronie. Niestandardowe funkcje powinny zostać dokładnie opisane. Opis może przybrać formę zarówno słowną, jak i graficzną (schemat działania, diagramy UML).

Poza danymi czysto technicznymi warto opowiedzieć także o swoim biznesie. Im więcej potencjalny wykonawca strony będzie wiedział o firmie tym lepiej będzie mógł dostosować ją do charakteru firmy. Warto powiedzieć co wyróżnia firmę na tle konkurencji, co robi lepiej, jakie umiejętności posiada. Należy również określić cel realizowany przez stronę.

Kolejnym elementem jest przekazanie informacji o kliencie, do którego kierowana jest strona. Takie czynniki jak wiek, wiedza czy zapotrzebowania na informację odbiorców wpływają na sposób realizacji strony. Strona tworzona jest dla naszych odbiorców, tak więc im lepiej będzie dostosowana do ich potrzeb, tym lepszy będzie jej odbiór.

Na koniec należy zamieścić informacje organizacyjne takie jak budżet oraz termin uruchomienia strony.

1 Comment

  1. Dokładnie, dobry artykuł!

    Brief to podstawa – ludziom niestety wydaje się, że mogą zadzwonić np. do agencji reklamowej i przez telefon uzyskać cenę…

    A to jest trochę tak jak z kupowaniem samochodu czy telewizora – trzeba wiedzieć dokładnie jaki to telewizor, ile ma mieć cali, w jakiej cenie itp.

Dodaj komentarz

© 2017 Firma w sieci

Theme by Anders NorenUp ↑