Zaczynając przygodę z networkingiem możemy przyjąć jedną z dwóch strategii działania. Pierwsza polega na pełnej spontaniczności. Chodzimy na różne spotkania, poznajmy ludzi bez określonego celu. Różnorodność pozyskanych kontaktów ma za zadanie rozszerzenie bazy wiedzy naszej sieci kontaktów, która może się nam przydać w przyszłości. Wdrożenie tej strategii nie wymaga wiele pracy. Wszystko co trzeba zrobić to bywać na wielu spotkaniach, być otwartym na nowe znajomości oraz nie bać się odezwać do drugiego człowieka. Podejście to zupełnie nie sprawdzi się, gdy nasze poszukiwania mają konkretny cel. W takim przypadku podejście to będzie charakteryzowało się niską konwersją, tzn. bardzo mało poznanych osób będzie pasowało do naszych kryteriów „wyszukiwania”. Musimy mieć również na uwadze, że tego typu kontakty w dużej mierze będą krótkotrwałe. Budowa dobrej sieci kontaktów wiąże się ze stałym dbaniem o nią, a co za tym idzie stałym kontaktem z jej członkami. Utrzymywanie kontaktu z ludźmi, z którymi nie mamy wspólnych tematów będzie ciężkim zadaniem i prędzej czy później nasz kontakt w pełni ustanie.

Drugie podejście skoncentrowane jest na tworzeniu trwalszych znajomości i zakłada realizację konkretnego zadania. Jest to strategia wymagająca większej pracy. Po pierwsze konieczne jest określenie celu, który chcemy osiągnąć. Może to być znalezienie pracy, poznanie opinii na temat swojego pomysłu, czy zdobycie wiedzy na określony temat. Znając cel musimy określić profil osoby, która pomoże nam w jego realizacji. Chcesz sprawdzić czy Twój pomysł na biznes ma sens? Znajdź potencjalnych klientów i porozmawiaj z nimi.

Wiedząc jakie osoby są nam potrzebne do realizacji celu musimy znaleźć miejsca, w których będzie można je spotkać i porozmawiać z nimi. Wbrew pozorom nie jest to zadanie trudne. Wystarczy skupić się na czterech źródłach, aby zbudować solidną bazę. Pierwszym z nich jest nieocenione narzędzie jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji czyli wyszukiwarka Google. Wystarczy wpisać w niej tematykę jaka nas interesuje, nazwę miasta oraz jedno ze słów typu spotkanie / warsztaty / wykład np. wpisując „spotkanie marketing szczecin” od razu trafimy na strony spotkań Netcamp oraz Geek Girls Carrots, na których znajdziemy wiele osób związanych z marketingiem.

Kolejne źródło to Facebook. Możemy spróbować bezpośrednio skorzystać z jego wyszukiwarki, jednak w większości przypadków nie otrzymamy satysfakcjonujących wyników. Facebook wyszukuje wydarzenia po ich nazwie, w związku z czym ciężko będzie znaleźć je na podstawie ogólnych słów kluczowych. Możemy natomiast wykorzystać grupy tematyczne skupiające nasze poszukiwane kontakty. Wystarczy, że na takiej grupie umieścimy zapytanie o ciekawe wydarzenia branżowe i z dużym prawdopodobieństwem otrzymamy odpowiedź. Co więcej będziemy mogli od razu dowiedzieć się kto z grupowiczów będzie obecny na tych spotkaniach.

Trzecie źródło to strony agregujące informacje branżowe. Zazwyczaj strony tego typu zawierają dział z kalendarium wydarzeń, który w łatwy sposób pomoże nam zlokalizować najlepsze miejsca do poznania wartościowych kontaktów. Ostatnie źródło to … nasza sieć kontaktów. Zapytajmy naszych znajomych czy wiedzą coś na temat wydarzeń z danej branży, bądź znają osoby, które mogłyby nam w tym pomóc.

Jeśli przyłożymy się do powyższego zadania to bez problemu będziemy wiedzieli jaką mamy potrzebę oraz kto i gdzie będzie mógł pomóc nam ją zrealizować. Kolejne zadanie jakie na nas czeka to przygotowanie się do spotkania, tak aby pozyskać jak najwięcej wartościowych kontaktów – o tym w kolejnym wpisie.

PS. Nie zapominajmy, że równie ważne jak pozyskiwanie nowych kontaktów jest bycie wartościowym kontaktem dla innych. Networking polega na wzajemności i jeśli skoncentrujemy się tylko na własnych potrzebach szybko ucierpi na tym nasza sieć. W końcu nikt nie lubi egoistów i samolubów 🙂

 

zdjęcie wpisu: aquopshilton